Vi bruger Cookies!

X
huskeren

Mandag den 27. maj gik forårsturen til Sejerø. Først blev der samlet op i Nykøbing og Hørve, derfra gik turen over Snertinge til Bregninge. Vi kørte over Vesterlyng og var i god tid ved færgelejet i Haunsø. Sejlturen varede en time, på færgen fik vi kaffe/te og franskbrød med ost eller marmelade. Vi kom til Sejerø hvor vi blev kørt rundt med bussen, der er rigtig mange skønne steder. Ude ved Sejerø Fyr holdt vi en pause. Nogle gik op til fyret, andre ned til vandet, og så var vi lige nogle stykker som nød at sidde på bænkene. Vejret var skønt hele dagen. Vi havde håbet på at kunne besøge en gårdbutik, men der var desværre ikke åbent. Vi kom så lidt tidligt til Café Spætten, hvor nogle gik op til Brugsen og provianterede mens andre købte sig en øl og nød vejret. Ca. 16.30 fik vi en skøn middag, som  bestod af Kalvesteg med sovs og kartofler, bønner, perleløg og karotter. Det smagte skønt. Desserten var hjemmelavet citronfromage, det smagte også virkelig skønt. En stor tak til dem på Café Spætten for en rigtig dejlig oplevelse.
Ved 18 tiden gik turen igen tilbage med færgen, vi fik rigtig snakket og hygget os. Fra Haunsø gik turen til Hørve og bagefter til Nykøbing. Vi havde en rigtig god chauffør som fandt mange skønne ture så vi fik en oplevelse af de store.

En pragtfuld tur til Sejerø, d. 27, maj 2013.

På en meget flot solskinsdag, drog en flok medlemmer fra ”Huskeren”, foreningen for senhjerneskadede i Odsherred, på hvad der skulle vise sig, at blive en skøn og flot udflugt.

Da vi havde god tid inden færgeafgang fra Havnsø, kørte chaufføren Peter fra Dito busser, os ad dejlige udsigtsrige veje derud. Da vi havde fået vore sidste venner på i Hørve, kørte vi ned gennem Skippinge Starreklinte, Snertinge, Bregninge til Eskebjerg, videre ud over Vesterlyng. Det er unikt natur at køre i, Især når vejret er så flot. Gule og grønne marker, mellemblåt hav og lyseblå himmel, og Nekselø et stenkast ude i vandet. Er der noget skønnere. Nogle af vore medlemmer kommer sjældent så meget rundt, en enkelt havde ikke været på Vesterlyng før.

I god tid ved færgen i Havnsø, var der tid til at strække ben og gå lidt omkring.

Afgang kl. 13, ud på en dejlig sejltur. Overraskelsen til os alle blev, at vi fik kaffe og en franskbrødsmad med ost, under turen, det var lækkert. Den time gik hurtigt.

Fra færgen kunne vi begynde at se vort mål, 12 km. lang og ca. 1,2 km på det bredeste stykke : SEJERØ.

På Sejerø bor der ca. 400 fastboende indbyggere og ca. 300 sommerhusbeboere.

Vel ankommet til øen, kørte vor Peter stille og roligt rundt, en dejlig tur, så vi alle kunne nå at se, hvad der groede i haverne og på markerne. Naturen og dyrelivet er enestående på stedet, og øen er et af de steder der har flest solskinstimer i Danmark, og det må vi sige, vi fik bevist. Øen er meget kuperet med flere end 40 bakker, der alle har et navn. Ved Kongshøj mod sydvest er øens højeste bakke, der rager 30 m. op, og man kan se Jylland på en klar dag. Vi var ikke oppe og kontrollere, beklager. Vi så enkelte stendysser og/eller gravhøje.

Nede ved Mastrup fik vi set Strandskader og Viber, som snart er sjældne at se. Men selvfølgelig har de også alle de fugle, som vi andre har. Flere steder på øen så vi Råvildt, harer og fasaner. Da de ikke har ræve på øen, er der gode forhold for alle dyr at leve under, også høns og ænder. Vi så sorte får med lam et sted, hvide får med lam et andet sted, køer med kalve og heste. VikørtestillenordpåviaKongstrup,hvorfravikunnesemoddenhjemligeSejerøbugtSjællandssiden.StillevideregennemNordby,Snerpeogoptilfyret.Herfikvienpause,entenvivilleoptilfyretellersiddeenbænkognydedenfriskehavluft.

Sejerø fyr knejser som øens var tegn, 19 m. op fra Sejerøs nordvestpynt, kaldet Gniben. Fyret står i dag med sit gulkalkede murværk, døre trapper og kobbertag som det blev opført i 1852. Heroppe fra var der en enestående udsigt i det flotte vejr. Så man ned, var der langt ned til vandet i et stejl og lodret fald.

Da alle havde slentret rundt og set det man ville og da der var varmt midt i solen, blev vi enige om, at køre lidt før, til et sted at finde noget drikkelse. Af Gniben-vejen forbi Bellue strand, ingen ville have en dukkert, nærmede vi os Sejerby, byen med det velkendte hyggelige gadekær og kirken fra 1300 årstallet i baggrunden. Bussen fik snoet sig om Brugsen og så var vi der, hvor vi skulle spise. Cafe´spætten.

Da vi kom i god tid, var der også tid til lidt kold drikkelse ude i det gode vejr. Siden blev vi bedt ind til maden. Her ventede der en dejlig kalvesteg med grøntsager, surt og sødt og hvad dertil hører. Til dessert fik vi en aldeles god Citronfromage, som var meget lækker.

Så blev det tid til afgang, da vi skulle med færgen retur til Havnsø kl. 18, til endnu en dejlig sejltur, mens solen blev svagere og svagere at se på mod vest.

Køreturen var tilbage via Starreklinte til Hørve, Fårevejle til Nykøbing Sj.

Så var det igen ”Slut på en dejlig dag”.